Co je to firemní maskot?

11. 8. 2020 | Ilona Křížová

Firemní maskot je postava nebo věc, většinou oživlá, která se stává symbolickým znázorněním značky nebo společnosti. Termín pochází z francouzského slova „mascotte“ neboli symbol štěstí. Maskotem může být člověk, zvíře nebo předmět v jakékoli formě a podobě. Přináší značce vizuální, slovní a zvukový prvek napomáhající rozpoznání a zapamatování značky. Jeho hlavním úkolem je oživit značku, vyprávět její příběh a vytvořit si vztah se zákazníky. Přidáme-li maskotu lidské rysy, bude značka zákazníkovi bližší a spíše v něm probudí emoce.

Co je to firemní maskot?

Kdo by dnes neznal maskota panáčka Michelina, který je již více jak 120 let součástí komunikace výrobce pneumatik Michelin? Tato ikonická postava se dostala i do běžné řeči ve spojení “vypadá jako panáček Michelin”, jako přirovnání pro někoho obézního nebo nosícího objemné oblečení. Postavičku Michelinu lze považovat za učebnicový příklad tvorby ideálního maskota, který je odrazem značky, má dlouhé trvání a dodává značce lidskou tvář a emoce. Mezi maskoty, které si lidé snadno spojí se značkou patří i postavičky M&M, medvídek Haribo, růžový králík Duracell poháněný bateriemi. Snad nejznámějším maskotem s lidskou tváří je Santa Claus značky Coca Cola, i když to není poprvé, kdy byla postava Santy Clause použita v reklamě, tak právě Coca Cole vděčíme za to jak postavu Santy v současnosti vnímámě. Dále tu máme i Colonela Sanderse jeho KFC, kde se jeho tvář stala součástí značky. Dalším dobře rozpoznatelným maskotem se stala postava úklidové značky Mr. Proper. Určitě bychom našli mnoho dalších příkladů.

Jak pomáhá maskot značce?

1. Předává sdělení zábavnou formou
Maskot je účinným spojovacím prvkem mezi zákazníkem a produktem či službou. Jednoduchou, poutavou a zábavnou formou doručí jasné sdělení zákazníkovi.

2. Pomáhá zapamatovat si značku
Lidé reagují rychleji na vizuální podněty než na psaný text. Mnohem snadněji si zapamatujeme obrázek oproti písemnému sdělení. Dobře navržený maskot pomůže značce lépe vyniknout před konkurencí a značka se stává pro zákazníky snáze zapamatovatelnou.

3. Vzbuzuje emoce
Rozhodovací proces při nákupu produktu či služby je často ovlivněn emocemi. Spouštěčem emocí může být právě maskot, který komunikaci společnosti oživí a může probudit zákazníky k akci. Dobrým příkladem v Česku a na Slovensku je náš dlouholetý klient Alza a jejich maskot Alzák, který se stal již neodmyslitelnou součástí identity společnosti. Leaf-animation studio je dlouholetým dodavatelem právě animovaných reklam s Alzákem. O tom, zda tato postava vzbuzuje emoce není pochyb.  Zapojením maskota do své komunikace se Alze podařilo zaujmout a odlišit se od konkurence.

4. Způsob jeho využití je flexibilní
Maskota lze použít staticky - jako ilustrovanou postavu na tištěných propagačních materiálech, v logu či na bannerech nebo digitálně rozpohybovaného do animované reklamní kampaně na sociální sítě, na webovou stránku, do aplikace či do výukových videí.

Maskot versus herec/celebrita

Na rozdíl od herce či herečky může maskot přehánět své obličejové výrazy, kterými ještě více podtrhne komunikované sdělení (např. zobrazení humoru, přehnané nadšení, rozrušení, atd.). Vzhled maskota může obsahovat prvky reprezentující značku, jako například zmíněný panáček Michelin, jehož tělo představuje pneumatiky. Špatná reputace populární osobnosti zastupující značku může mít vliv na negativní vnímání značky. Maskot je navíc nesmrtelný, genderově i etnicky neutrální a politicky korektní.

Jak vytvořit firemního maskota?

Maskot se stane symbolem vaší značky. Osobnost maskota a jeho fyzický vzhled proto musí být v souladu se značkou a reprezentovat to, co firma dělá. Můžete se inspirovat těmito tipy pro nalezení správné podoby maskota.

1. Maskot oslovuje vaší cílovou skupinu
Pokud vytvoříte maskota, který bude spojený s vaší cílovou skupinou nebo jí jakýmkoliv způsobem oslovuje, tak jste v polovině úspěchu. Maskot by měl jaksi ztělesňovat (a řešit) takové problémy, které řeší vaše cílová skupina. Tím dojde k upoutání pozornosti vašeho zákazníka. Je běžným problémem vašich zákazníků nedostatek času? Možná by se hodil maskot v podobě superhrdiny Flashe. Nebo zvíře, které je rychlé nebo pomalé - gepard, lenochod.

2. Maskot představuje váš produkt či službu
Jaký je váš produkt nebo služba? Co je ta věc, kterou se svými zákazníky vyměnujete za peníze? Například můžete vyrábět zemědělské stroje pro zemědělce - takovým vhodným maskotem by mohla být např. brambora, traktor. Poskytujete skvělé zážitkové dovolené? Vhodným maskotem by mohl být např: krab, mořská hvězda, slunečník s lehátkem, letadlo.

3. Nesouvisející maskot a přesto úspěšný
Existuje mnoho příkladů, kdy maskot nefungoval ani jedním z uvedených příkladů a přesto se stal úspěšným. Například pejsek "Ftefan" pro Kofolu. Zde je úspěch zajištěn hlavně vtipem a absurdními situacemi, které prostě člověka pobaví. Nebo již zmiňovaný Santa Claus a Coca Cola - zdánlivě vůbec nesouvisející prvky. Proč by Santa Claus měl pít Coca Colu? 

Nejdůležitější prvky maskota

Ať už se rozhodnete pro jakoukoliv podobu maskota, tak mějte na paměti tyto klíčové body, které by měl splňovat, pokud chcete, aby byl úspěšný a zapamatovatelný.

- Vytváří emoční reakci u zákazníka (v principu je jedno jestli pozitivní nebo negativní, ale žádoucí je pozitivní)
- Vytváří humorné situace.
- Spojuje se se značkou.
- Je jiný než ostatní maskoti na trhu, je originální.
- Definujte si, jaký má být význam maskota ve vaší marketingové komunikaci a kam se má vyvinout v delším časovém horizontu a rozvíjejte jeho příběh.

Pokud přemýšlíte nad vlastním firemním maskotem nebo ho v současnosti chcete vytvořit, neváhejte nás kontaktovat. Pomůžeme vám s tvorbou od začátku do konce. Maskota definujeme, navrhneme, vytvoříme a stane se součástí vaší značky.


Klíčová slova
#maskot #firma #značka #symbol #štěstí #příběh #alza #alzák #santa #claus #zapamatovat #pamatování #emoce #reakce #medvídek #haribo #michelin #duracell #králíček #M&M #colonel #sanders #kfc #mr #proper #clean #leaf #animation #studio #leaf-animation #spolupráce #marketing #strategie #plánování #reklama #prodej #PR #publicrelations #nesmrtelný #cílová #skupina #prodej #produkt #služba #peníze #úspěch #Ftefan #Kofola #humor #vtip #spojuje #originální #význam #čas #horizont #rozvoj

Máte projekt, který byste chtěli zkonzultovat? Napište nám o něm

Kontakt

Lukáš Zahrádka

CEO / rozvoj spolupráce +420 721 573 572 lukas.zahradka@leaf-animation.cz

Ing. Ilona Křížová

manažer produkce +420 737 002 565 ilona.krizova@leaf-animation.cz